Geoblog.pl    ktulu07    Podróże    Andaluzja z Madrytem i Toledo    3 dzień - wycieczka do Toledo

3 dzień - wycieczka do Toledo

Hiszpania
Hiszpania, Toledo

Ostatni dzień przed wyjazdem do Andaluzji przeznaczyłem na wycieczkę do Toledo. Dojazd szybkim pociągiem AVE z dworca Atocha trwa 30 minut. Bilety trochę drogie, kupione przez Internet kosztują 10,30€ w jedną stronę. Na dworcu Atocha niespodzianka, okazuje się, że w Hiszpanii na dworcach obsługujących szybkie połączenia jest kontrola biletów i bagażu taka jak na lotniskach.
Toledo wita podróżnych pięknym dworcem w stylu neo-mudejar. Z dworca do Starego Miasta jest parę minut na piechotę po czym ukazuje się pięknie położone and wąwozem Tagu średniowieczne miasto z zachowanym murem obronnym. Do historycznego miasta wchodzi się mostem Alcantara z czasów rzymskich. Zwiedzanie Toledo rozpocząłem od Muzeum Santa Cruz (5€) mieszczącego się w renesansowym budynku. Można tu obejrzeć średniowieczne i renesansowe dzieła związane z Toledo w tym obrazy działającego tu El Greca. W muzeum trafiłem również na ciekawą wystawę Moda hiszpańska w czasach Złotego Wieku. Opuściłem zwiedzanie Alkazaru (odbudowanego po wojnie domowej) a ogromną gotycką katedrę obejrzałem tylko z zewnątrz (była akurat zamknięta). Wszedłem za to do kościoła Santo Tome, w którym główną atrakcją jest słynny obraz El Greco Pogrzeb Hrabiego Orgaza z 1586r. Tutaj kupiłem zbiorczy bilet za 8€ na 6 różnych zabytków Toledo co zdeterminowało dalsze zwiedzanie miasta. W kolejności zwiedzania były to synagoga Santa Maria la Blanca w stylu mudejar z XII w., izabeliński klasztor San Juan de los Reyes (XV w.) z pięknym krużgankiem, były meczet z IX w. a obecnie Kościół Zbawiciela, barokowy kościół jezuitów, w którym można wejść na wieże i dach skąd widać panoramę miasta oraz Cristo de la Luz - meczet w stylu mudejar który zawiera kolumny wizygockie. Oprócz Santo Tome wszędzie można robić zdjęcia wnętrz. Przy okazji spacerowania klimatycznymi uliczkami Toledo nie ominąłem obejrzenia drugiego zabytkowego mostu San Martin z XIII w. Po drugiej stronie mostu można podziwiać Toledo w całej okazałości. Powrót w stronę dworca przebiegł obok kilku zabytkowych bram Toledo m.in Puerta del Cambron z XVI w. , Puerta del Sol (która mi się najbardziej podobała) z XIV w. i duża brama Puerta Nueva de Bisagra z XVI w. Na koniec kilka zdjęć mostu Alcantara, Toledo i Tagu i mogłem wrócić do Madrytu.